logo logo

Tanssiminen on hyväksi keholle

Tanssiminen on hyväksi keholle

Tanssilattiat ovat yleensä hikisiä paikkoja ja hyvästä syystä. Kaikki nuo pyöräytykset ja ravistukset polttavat energiaa enemmän kuin koskaan osaisit kuvitella. Tämän lisäksi tanssi tarjoaa myös monia muita yllättäviäkin terveysvaikutuksia. Kun pyörähtelet tanssilattialla voit kuluttaa jopa yli 300 kcal puolessa tunnissa, mikä käy ilmi isobritannialaisen Brightonin yliopiston tutkimusraportista. Tämä vastaa tai ylittää energiamäärän, jonka kulutat kevyen juoksun tai uimisen aikana, raportti kertoo. Jopa verrattain kevyet tanssimuodot kuluttavat suunnilleen saman määrän energiaa kuin polkupyöräily.

Tanssiminen vaatii runsaasti energiaa, koska se sisältää liikkumista kaikkiin suuntiin, kertoo Brightonin yliopiston opettaja Nick Smeeton, joka oli mukana tutkimuksessa. Siinä missä juokseminen, uiminen ja muut eteenpäin liikkumista vaativat fyysiset liikuntasuoritteet käyttävät rytmiä ja liikevoimaa liikkeen pitämisessä jatkuvana eteenpäin, tanssiminen sisältää runsaasti kiihdytystä ja hidastusta, mitä keho ei osaa tehdä energiatehokkaalla tavalla.

Jos juoksemista vertaa ajamiseen moottoritiellä, on tanssiminen enemmänkin kuin autoilua ruuhkaisessa kaupungissa, Smeeton vertaa. Kaikki tuo liikkeelle lähteminen, pysähtyminen ja suuntien vaihtaminen polttaa runsaasti polttoainetta, vaikka et liikkuisi kovinkaan pitkälle. Käyttämäsi energian määrä riippuu tietenkin paljon siitä, kuinka paljon siihen panostat.

Kevyt valssi ei vastaa samaa kuin intensiivinen ylämäkijuoksu, mutta kalorien polttaminen ei ole tanssimisen ainoa plussapuoli. Aivan kuten maastojuoksu ja patikoiminen aktivoivat paremmin alakropan niveliä ja lihaksia kuin suora juoksu tasaisella maalla, tanssin ylös ja alas sekä sivuille suuntautuvat liikkeet voivat samalla tavalla aktivoida ja harjoittaa useita kehosi pienistä tukilihaksista ja jänteistä.

Tanssiminen vaatii runsaasti energiaa

Tanssin vaikutus aivoille

Kuten muutkin sykettä nostavat harjoitukset, tanssiminen tuntuu myös hyödyttävän olotilaa ja mielialaa. Vuonna 2007 tehdyssä tutkimuksissa havaittiin, että hip hop -tanssi nosti energisyyttä, paransi olotilaa ja laski stressiä samalla tavalla kuin aerobinen harjoittelu. Eräässä uudemmassa hiljattain julkaistussa tutkimuksessa tanssiminen linkitettiin valkean aineen eheyteen vanhempien ihmisten aivoissa.

Aivojen valkean aineen voi ajatella olevan sen yhdistävää kudosta. Kyseinen kudos hajoaa vähitellen ikääntyessämme, mikä johtaa prosessointinopeuden tippumiseen ja myöhemmin elämässä ilmeneviin ongelmiin ajattelussa ja muistamisessa, kertoo tutkimuksen päätutkija ja neurotieteen apulaisprofessori Agnieszka Burzynska Coloradon osavaltion yliopistosta.

Burzynska ja hänen kollegansa tutkivat valkean aineen muutoksia vanhemmissa ihmisissä, jotka harrastivat säännöllisesti kävelemistä, venyttelyä tai tanssimista. Valkean aineen eheys tippui kävelijöillä ja venyttelijöillä, mutta kehittyi niillä, jotka tanssivat kolme kertaa viikossa puolen vuoden ajan. Burzynska kertoo, että he havaitsivat tämän hyödyn yhdellä aivojen alueella, ei kaikkialla, minkä lisäksi heidän tuloksensa ovat vielä vahvistamattomia, mutta varhaiset tulokset vaikuttavat lupaavilta.

Myös psykologiset hyödyt ovat vakuuttavia. Vuosikymmenten ajan jotkut terapeutit ovat suositelleet tanssimista toimivaksi terapiamuodoksi henkilöille, jotka kärsivät sosiaalisten tilanteiden ahdistuksesta tai pelkäävät julkista esiintymistä. Ideana on, että jos kykenet rentoutumaan riittävästi tanssahdellaksesi vieraiden ihmisten edessä, tunnet itsesi huomattavasti itsevarmemmaksi myös ollessa puhumassa yleisön edessä. Aina 1980-luvulta asti tehdyt tutkimukset tukevat teoriaa, että tanssiminen voi vähentää ahdistuneisuutta.

Tanssiaiheiset videopelit

Maailmassa on miljoonia videopelejä, joita voit pelata, mutta jos pelaat kotonasi, saatat istua tuntikausia istuen sohvalla. Vaikka suosikkipelisi saattavat olla innostavia, on mukavaa liikkua aina välillä. Videopeliteknologian kehityksen ansiosta pelaajat voivat nykyään hyödyntää liikesensoreita pelien pelaamiseksi. Monissa konsoleissa, kuten Nintendo Wiissä ja Xboxissa on komponentteja, jotka tallentavat pelaajien liikkeet.

Nämä ominaisuudet ovat mahdollistaneet useiden tanssimiseen perustuvien pelien kehittämisen. Monet näistä peleistä ovat äärimmäisen hauskoja, ja ne saavat veresi virtaamaan. Useat ihmiset käyttävät näitä pelejä jopa liikuntana. Itse olen pelannut tietokoneella nuorempana enimmäkseen Wolfenstein 3D:ta, Doomia ja Duke Nukemia, sekä viime vuosina vanhemmiten ainoastaan lähinnä Traviania ja PokerStarsilla sekä silloin tällöin NHL 19 -peliä pelikonsolilla, joten päätin tutustua kahteen suosittuun tanssipeliin, Dance Dance Revolutioniin ja samantyyliseen Dancing With The Starsiin.

Dance Dance Revolution sai alkunsa pelisalien pelinä vuonna 1998, ja sitä pidetään tanssipelien pioneerina. Alkuperäisissä pelisalikoneissa pelaajat seisoivat tanssilavalla astuen valaistujen nuolien päälle oikeaan aikaan näytölle esiintyvien visuaalisten ja musiikillisten vihjeiden tahtiin. Noudatettavat ohjeet ovat näytöllä olevia nuolia, jotka vastaavat aina soitettavan kappaleen nopeutta ja rytmiä. Pelaajat arvioidaan sen mukaan, kuinka hyvin heidän askeleensa vastasivat kuvioita.

Tanssii tähtien kanssa -televisiosarja on monelle tuttu, mutta tiesitkö, että siitä on tehty myös videopeli? Dancing With The Stars -peli perustuu sarjan lähtöajatukseen, ja saat pelata yhtenä useista sarjassa esiintyneistä julkkiksista tai heidän ammattilaispartnereistaan. Pelin mekaniikka on samanlainen kuin Dance Dance Revolutionissa, sinun täytyy noudattaa nuolikuviota oikeaan aikaan näytöllä esitettävän nopeuden ja rytmin mukaisesti. Tanssipelien pelaaminen ei vastaa kuormittavuudeltaan aivan oikeaa tanssisuoritusta, mutta voittaa varmasti pelkän sohvalla löhöämisen!

Tanssiminen ja sosiaaliset suhteet

Tanssiminen vaikuttaa myös kannustavan sosiaalisten suhteiden solmimiseen ja toiseen samaistumiseen. Samalla tavalla kuin vieraan kanssa keskustelu ja havaitseminen, että kävitte molemmat samaa koulua tai kasvoitte samalla seudulla, liikkuminen ja tanssiminen samassa rytmissä toisten kanssa kytkee aivoissa polkuja, jotka vähentävät mielesi pystyttämiä esteitä sinun ja vieraan ihmisen välillä, joten voit tuntea helpommin yhteyttä ja samaistumista toiseen henkilöön.

Myös partnerin kanssa tanssimisen koskettamisaspekti voi tarjota tiettyjä erikoisetuja. Kosketus on ensimmäinen aisti, joka syntyy lapsuuden aikana, ja mitä enemmän asiantuntijat tutkivat hieronnan, kädestä pitämisen ja muiden ihmisten välisten fyysisten kontaktien hyötyä, sitä enemmän he havaitsevat, että koskettaminen parantaa hyvinvointia ja vähentää stressiä ja ahdistusta. Periaatteessa tanssiminen jonkun kanssa on kuin liikuntaharjoitus ja halaus yhdistettynä. Kun nämä kaikki näkökulmat yhdistetään, on selvää, että tarvitsemme kaikki enemmän sambaa, salsaa tai jenkkaa elämiimme.

Tanssiminen vaikuttaa myös kannustavan sosiaalisten suhteiden

bottom

Comments are closed.

bottom