logo logo

Sensuelli rumba

Sensuelli rumba

Rumba, rakkauden tanssi, on syntynyt alunperin Etelä-Amerikassa Kuubassa. Rumban sydän on miehen ja naisen välisessä vetovoimassa, jota pyritään korostamaan viettelevillä vartalon liikkeillä ja kiinteällä katseyhteydellä. Tanssiparin välistä jännitystä pyritään luomaan viehkojen vartalon liikkeiden lisäksi vetäytymisillä ja kiusoittelulla. Tanssin suuri lataus välittyy katsojalle saakka – rumba onkin myös suosittu kilpatanssilaji. Sitä pidetää kaikista latinotansseista sensuelleimpana. Rumbaa tanssitaan yleensä bolero-muusikkityylin tahtiin. Musiikkilajin nimi on Suomessa vielä hieman tuntemattomampi, mutta pikkuhiljaa se on juurtumassa myös meidän käyttöömme. Nämä kuumat rytmit ovat täydellisiä viekottelevan rumban pariksi.

Tanssilajin monet koulukunnat

Rumba ei ole varsinaisesti yksi tietty tanssi, vaan se pitää sisällään suuremman määrän saman tyylisiä tansseja. Tämä aiheuttaa usein sekaannusta varsinkin tanssin synnyinmaan ulkopuolella. Amerikkaan ja Eurooppaan levitessään rumban käsite hämärtyi hieman, ja Suomen rajat ylitettyään varsinainen rumban merkitys olikin jo melko vääristynyt.  Tämä on johtanut siihen, että useat opettajat ja tanssikoulut opettavat erilaisia askelia puhuen aina vain rumbasta. Näin kaksi rumban tanssijaa voivat kohdatessaan olla täysin eri maailmassa toistensa kanssa, ja luonnollisesti tanssiparin askelet eivät täsmää.Rumban askellus ja rytmitys ovat hyvin erikoisia. Tahdin ykkösiskulla, eli kaikkein voimakkaimmalla iskulla, ei oteta askelta, vaan sen täyttää hidas painon siirto ja vartalon liike. Tämä tahdin aloitus luo omalta osaltaan tanssin sensuellin, ainutlaatuisen ilmeen. Askelrytmi on kuitenkin usein aloitteleville tanssijoille hyvin hankala oppia, varsinkin kun bolero pyrkii ensimmäisen tahdin korostamisen sijaan piilottamaan sitä. Tästä syystä monet tanssinopettajat ovat kehittäneet rumbasta omia, yksinkertaistettuja versioita, mikä antaa vielä oman mausteensa jo valmiiksi sekaiseen soppaan. Näistä versioista tunnetuin lienee amerikkalaisen Arthur Murrayn neliörumba, eli amerikkalainen rumba.

Rumban perusaskeleet

Rumba-opas

Rumba koostuu kuudesta perusaskelesta. Kuten edellä mainittu, ensimmäisellä iskulla askelen korvaa vartalon liike. Varsinkin aloitteleville tanssijoille tyypillinen virhe on, että tyhjällä iskulla ei tehdä mitään, vaan liike pysähtyy täysin. Tämä isku kuitenkin tulee käyttää vartalon painon siirtämiseen ja vartalon viehkeään liikahtamiseen. Miehen ja naisen askelet ovat peilikuvat toistensa kanssa – mies lähtee liikenteeseen siirtämällä painon oikealle jalalle, ja nainen vasemmalle. Rumban askelet lasketaan aina tavalla kaks–kol–nel–ja–yks. Tanssin kuviot ovat hyvin samankaltaisia cha cha chan kanssa, mutta ne ovat vain paljon hitaampia. Liikkeisiin saadaan rumballe tyypillistä viehkeyttä terävöittämällä askelia ja käännöksiä. Musiikin tempo on rauhallinen, joten askelissa voidaan hieman hidastella, jotta terävät käännökset eivät sekoita rytmiä. Lanteiden liike tekee suuren osan liikeen sulavuudesta. Askelia ottaessa jalkojen siirtäminen lähellä toisiaan saavat liikkeen näyttämään kauniimmalta. Myös tanssijan asento voi muuttaa merkittävästi sitä, miltä tanssi näyttää katsojalle.

Rumba Suomessa

Rumba on rantautunut myös kotimaamme rannoille, ja siihen sopivaa musiikkia kuulee useaan otteeseen lavatanssillan aikana. Suomessa tanssittava versio on yleensä niin sanottua lavarumbaa, jossa ollaan yksi isku edellä tai vastaavasti yksi isku jäjessä. Tämä helpottaa rytmin sisäistämistä. Suomalaisilla lavoilla nähtävässä rumbassa tanssin viettelevyys on hieman vähemmän korostettua. Sen romanttinen ote ja kosiotanssin kaltainen ydin säilyy kuitenkin. Huippukilpalavoilla nähtävä rumba on niin teatraalista, että sen tuominen sellaisenaan suomalaisille lavoille voisikin näyttää hieman hassulta. Musiikki, jonka tahtiin rumbaa tanssitaan, on perinteisesti ollut espanjan kielistä. Nykyään kuitenkin rumbaa tanssitaan kansainvälisesti. Suomenkielisiä rumbaan sopivia kappaleita ovat esimerkiksi Finlandersin Hiljaiset sillat, Janne Tulkin Nadja, Kari Tapion Meren kuisketta, Teuvo Oinaksen Anna aikaa rakkaudelle ja Kauko Simosen Orjan Ruusu näin muutamia mainitaksemme.

bottom

Comments are closed.

bottom