logo logo

Kiinalaisen tanssin historia

Kiinalaisen tanssin historia

Kiinalainen tanssikulttuuri on hyvin laaja ja monimuotoinen sekoitus traditionaalisia, ja moderneja vaikutteita. Tanssia nähdään sekä kansanomaisessa kulttuurissa, että korkeakulttuurissa, ja jokaisella Kiinan 56 virallisesti tunnistetusta etnisestä ryhmästä on omanlainen kulttuurinsa, joka pitää sisällään myös kansantanssin.

Todistusaineisto varhaisista tanssijoista on löydetty kautta Kiinan arkeologisten kaivausten, ja esimerkiksi oraakkeli luissa on usein mukana tanssia kuvaava kiinalainen merkintä, nämä luut saattavat olla peräisin jopa luvulta 2000 eKr. Vanhimmat todisteet tunnetusta kiinalaisesta pitkähiha tanssista löytyvät 1045 – 256 eKr. Hallinneen Zhou dynastian aikaisista esineistä, ja tähän ajanjaksoon mennessä tanssi oli yksi kulttuurin, ja rituaalisen toiminnan kivijaloista.

Yayue rituaalit

Tanssi oli historiallisesti usein rituaalista, ja seremoniset yayue tanssit muodostivat osan hovin elämää 1600-luvulle Qing dynastian alkuun saakka. Suuret tanssit ja yayue rituaali saivat alkunsa Läntisen Zhou dynastian aikana, joka oli vallassa 1046 – 771 eKr. Yayue rituaalit olivat suuressa osassa hovin päivittäistä elämää, ja niitä suoritettiin sekä pyhäpäivinä, poliittisissa tilaisuuksissa,että metsästysmatkoilla. Tärkein näiden musiikista ja tanssista muodostettujen rituaalien osa olivat Kuusi suurta tanssia, joista jokainen symbolisoi tai legendaarista historiallista henkilöä, jonka ajalta tämän tanssin uskottiin olevan peräisin. Tanssit jakautuivat sotilaallisiin, ja siviili tansseihin. Sotilaallisissa tanssijat käyttivät aseita rekvisiittana, kun taas siviili tansseissa nämä korvattiin höyhenillä. Suurten tanssien lisäksi hovissa tanssittiin Pieniä tansseja, joita usein esitettiin nuorempien aristokratian jäsenten johdosta. Pieniä tansseja olivat viiden värikkään silkin, höyhen tanssi, imperiaalinen tanssi, yak.tai banneri tanssi, kilpi tanssi, ja kansalaisten tanssi. Näillä oli kaikilla tärkeä osa pienemmissä seremonioissa ja rituaaleissa.

Qin dynastia ja tanssin koulutus

221 – 206 eKr. Hallinneen Qin dynastian aikana, hovi systemaattisesti keräsi Kiinalaista musiikkia ja tanssitaidetta, molemmille aihe alueille järjestettiin myös koulutusta hallitsijoiden aloitteesta, musiikin ja tanssin valvonta keskitettiin yuefu toimistoon. Qin dynastiaa seuranneen Han dynastian aikana nykypäiväänkin selvinnestä Pitkien hihojen tanssista tuli hovin keskuudessa suosittua, nykyaikana samantyylistä tanssia nähdään Kiinalaisessa Oopperassa. Pitkän silkin tanssi sai alkunsa Han dynastian perustajan Liu Bangin välttely liikkeistä julkisen murhayrityksen aikana. Murhayritys sai alkunsa Xiang Zhuangin esittämästä miekkatanssista.

Tang dynastia ja tanssin kehitys

Tang dynastian aikana tanssit ottivat huomattavia määriä vaikutteita Keski-Aasian alueilta. Muusikoiden ja tanssijoiden määrä ympäri valtakunnan oli suuri, ja keisarillisessa palatsissa asui kymmeniä tuhansia alan esiintyjiä. Tanssit olivat hyvin kansainvälisiä, ja ylös kirjatuista tansseista vain yanyue ja qingshang tanssit olivat alkuperältään kiinalaisista hoveista. Suosittuja tansseja olivat Keski-Aasista tullut, Sogdianilainen Pyörivä tanssi, jonka aikana alunperin nykyisen Iranin alueelta tulleet tanssijat pyörivät huimaa vauhtia, ja Uzbekistanilainen Mulperipuun oksa tanssi. Mulperipuun oksa tanssi tapahtui kiivaan rummutuksen säestämänä, ja tanssin alussa sitä tanssivat tytöt ilmestyivät suuresta lootuksen kukasta. Tang dynastia oli selvästi kiinalaisen tanssin ja musiikin kulta-aikaa, ja hovin 30 000 tanssijaa ja muusikkoa olivat korkeasti koulutettuja rituaali tanssien saralla. Näyttävin tansseista oli Seitsemän hyveen tanssi, jonka aikana 120 kultaiseen panssariin pukeutunutta esiintyjää koordinoi tanssin liikkeet suurella pihalla. Myös teatraaliset naamio tanssit lähtivät kehittymään tänä ajanjaksona. Tang dynastian päätyttyä hovi tanssin valta heikkeni, syinä perinteinen naisten jalkojen sitominen, joka rajoitti liikettä, sekä yleiset rajoitukset joita asetettiin naisten vapaudelle.

Tang dynastia ja tanssin kehitys

Kiinalainen ooppera lähti kehittymään nykymuotoonsa Song dynastian aikana 960 – 1279 luvulla, ja kasvoi suosiossaan sitä seuraavien yuan ja qing dynastioiden aikana. 1900-luku näki perinteisten kiinalaisten kansantanssien uuden nousun, kun kommunisti puolue käytti näitä saadakseen kylien väestön puolelleen. Tunnetuimpia nykypäivänä ovat Leijonatanssi, ja Lohikäärmetanssi, joita nähdään usein länsimaisillakin kaduilla Kiinalaisen uudenvuoden juhlinnan yhteydessä.

bottom

Comments are closed.

bottom