logo logo

Japanilainen tanssi

Japanilainen tanssi

Japanilaisella tanssilla on pitkät historialliset juuret, ja yksi suosituimmista japanilaisista legendoista kertoo tarinan siitä, kuinka auringon jumalatar Amaterasu Omikami sulki itsensä luolaan, ja vain  jumalatar Amenouzume:n suorittama tanssi sai hänet avaamaan luolan oven, ja näin pelastamaan maailman ikuiselta pimeydeltä.

Vanhimmat nykypäivään selvinneistä tansseista perustuvat kansan kulttuuriin, ja heidän ruuan tuotantoon, kuten kalastuksen, riisin keräyksen, ja sateen juhlimiseen. Osa tansseista taas periytyy kagura perintöön, joka on shinto uskontoon liittyvä perinteinen tanssi tyyli. Kamura tanssit olivat alunperin pyhiä tansseja, joita esitettiin keisarin palatsin yksityisissä huoneissa. Ne olivat saaneet inspiraationsa kansantansseilta, joita tanssittiin ympäri Japanin maalaiskyliä.

Kabuki ja Noh teatteri

Yksi länsimaisille tunnetuimmista Japanilaisista tanssityyleistä on varmasti näyttävä Kabuki tanssi teatteri. Kabuki esitys tunnetaan esiintyjien näyttävistä asuista ja meikeistä, ja tämän perinteisen taiteen muodon Japanilaiset kanji merkit kääntyvät lukujärjestyksessä tarkoittamaan laulua, tanssia, ja taitoa. Kabuki esitykset tapahtuvat lähestulkoon aina niitä varten rakennetuissa teattereissa, ja tarinat pyörivät yleensä Japanilaisen kulttuurin, historian, ja legendojen ympärillä. Kabukin historia lähti käyntiin 1603, jolloin Izumo no Okuni neito ryhtyi esittämään tätä uudenlaista tanssi draamaa Kioton lähistön kuivuneissa joen uomissa. Tanssit perustuivat perinteisiin naisten esittämiin Furyū-ō Odori ja Nembu Odori tansseihin, ja kabukista tuli suosittua viihdettä paikallisella punaisten lyhtyjen alueella. Myöhemmin Kabukia esittivät vain miehet, näinä päivinä sekä naiset että miehet esiintyvät perinteisissä rooleissa. Länsimaisille Japanista tuttua on myös Noh teatteri, jonka Mai -tanssi muodostuu tarkalleen määritellyistä askelkuvioista ja vartalon liikkeistä. Tanssi kertoo yleensä tarinan koreografian kautta, ja aihealueet löytyvät Japanilaisista legendoista. Mai:n tyyli riippuu esitettävän Noh:n tarinan teemoista. Sen alalajeista Chu No Mai, Kagura, ja Jo no Mai tansseja esittää nainen, kun taas Otoko Mai ja Kami Mai ovat miesten tansseja. Gaku tanssia käytetään Noh esityksissä joilla on Kiinalainen teema. Noh Mai tanssien rytmi vaihtelee alalajien välillä hitaasta äärimmäisen nopeaan, ja tanssilla, ja sitä säestävillä instrumenteilla on erottamaton suhde toisiinsa.  Noh Mai tanssi sai alkunsa 1200-luvun Japanissa, ja sen säestyksessä käytetään huiluja ja pieniä rumpuja. Tyylilajin näyttävät puhut saivat alkunsa, kun näyttelijät miettivät keinoja millä pitää yleisön kiinnostuksesta kiinni hitaiden tanssien aikana. Asut myös symbolisoivat aluetta jolle esityksessä viitataan. Noh Mai naamiot ovat tärkeä osa Japanilaista kulttuuria, ja niiden valmistus on harvojen osaama taiteenlaji.

Nihon Buyō ja nykytanssi

Nihon Buyō tanssi on kehitetty tarkoituksenomaisesti lavalla esitettäväksi viihteen muodoksi. Sen tanssijat ovat yleensä pukeutuneet kauniisiin kimono asuihin, ja tanssin vaiheissa joissa ei käytetä naamiota, heidän meikkinsä on perinteisen huoliteltu. Nihon Buyō on kehittynyt vuosien saatossa viihdyttämään katsojia, ja ottaa vaikutteita Japanilaiselta tanssi kulttuurilta laajalla kädellä. Tanssijat ovat korkeasti koulutettuja Shiso opettajien johdosta. Esitys jakautuu yleensä neljään osaan. Tärkein näistä on Kabuki, jota seuraa yleensä Noh tyyppinen esitys. Lisäksi Nihon Buyō tanssijat esittävät perinteisiä kansantansseja, ja viimeisenä osana nähdään Shin Buyō, joka ottaa vaikutteita Eurooppalaisesta ja Amerikkalaisesta kulttuurista. Nykyaikaisia tanssiliikkeitä säestetään tässä osiossa usein pop musiikilla. Nykytanssi Japanissa ottaa vaikutteita traditionaalisista Japanilaisista suuntauksista, sekä länsimaisista koulukunnista. Useat edelleen pystyssä olevista tanssi studioista saivat alkunsa Kabuki näyttelijöiden koulutus paikkoina, ja monien tunnettujen tanssijoiden perhe juuret ovat Kabuki perinteessä. Avantgarde tanssin, ja perinteisten muotojen toisiinsa sekoittuminen on luonut Japanilaiselle nykytanssille vahvan identiteetin. Myös muodollinen baletti koulutus on ollut pitkään suosittua japanilaisten tyttöjen keskuudessa.

Nihon Buyō ja nykytanssi

bottom

Comments are closed.

bottom